Er det noe jeg må bli flinkere til å benytte meg av, så er det disse "forbrukertelefonene". I stedet for å gå og lure på hvordan de får kaviar på tuba eller hvorfor vaskepulver i tablettform koster sånn ca. 300% mer enn vanlig vaskepulver er det bare å ringe å spørre. Gratis er det også.:-)
Et eksempel:

slik ser gjerne en 1 kilos Norvegia-ost ut når man nærmer seg slutten - om man har gjort som pakken indikerer og lagt den flatt på bordet når man skar skivene av den. Hvorfor tilsier gulostpakken at osten skal legges flatt på bordet fremfor å stilles på høykant? Jeg tok kontakt med Tine:
Oslo 20.01.2010
Angående vertikal versus horisontalt orientert osteemballasje
Hei!
Jeg tok kontakt med Tine Forbrukersenter via telefon 20. januar med følgende spørsmål: Hvorfor har det seg slik at kilospakkene til brunost og gulost er pakket og emballert henholdsvis stående og liggende?
La meg forklare nærmere: Kilospakningen av brunosten er pakket og emballert på høykant. Hele forpakningen formelig skriker av at man skal stille den på høykant og skjære av kortsida. Dette er perfekt logisk av to grunner:
- Det gir osteskiver av passende størrelse (ikke for store, og dermed mer fleksible med tanke på brødskivas omfang)
- Når man nærmer seg slutten på osten er det mye mindre som går til spille, ettersom flaten av ubrukt ost er mye mindre enn om osten skjæres fra langsida.
Gulostens forpakning tilsier derimot at man skal legge den ned og skjære skiver fra langsida. Dette gir i sin tur tilsvarende ulemper i forhold til brunostpakkens overnevnte fordeler:
- Det gir unødvendig store osteskiver, og gjør det vanskelig å opprettholde jevn høyde på osten, noe som er essensielt om man ønsker jevne, pene osteskiver.
- Når man nærmer seg slutten får man en mye større flate med tynn ost som er mye vanskeligere å skjære av -ergo kaster mange mer ost enn nødvendig.
Den trivelige damen på forbrukersenteret kunne informere meg om, etter å ha rådført seg med sine kolleger, at dette skyldes produksjonsprosessen. Brunosten er flytende når den pakkes, mens gulosten skjæres i blokker.
Hvor interessant denne forklaringen enn er, er den etter mitt skjønn ikke tilstrekkelig for å forklare hvorfor ikke gulosten også kan emballeres og lagres på høykant. Det er i prinsippet ikke snakk om annet enn å snu skriften og bildene på gulostemballasjen 90 grader, så vil folk lettere forstå at det har all verdens fordeler å stille også gulosten på høykant og skjære seg nedover fremfor å la den ligge.
Av den trivelige damen på forbrukersenteret fikk jeg også spørsmål om dette var et stort problem for meg - et spørsmål som helt sikkert var på sin plass. Til det svarer jeg selvsagt nei - jeg stiller selv alltid gulosten på høykant før jeg skjærer den, og jeg bruker osterestene i pasta etc. Det som derimot kan sees på som et betydelig problem, er at det antakelig kastes tonnevis av Tine gulost hvert år som en følge av at folk ikke setter gulosten på høykant og kaster restene. Mye av dette kunne vært spart om pakningen indikerte at osten bør stilles på høykant når man skjærer i den.
Såfremt det ikke foreligger andre tungtveiende hensyn som medfører at gulostemballasjen ikke kan snus 90 grader, foreslår jeg derfor at Tine tar dette på alvor. Jeg er sikker på at et slikt grep vil gi gulostemballasjen en verdifull revitalisering, samtidig som kundene får jevnere og finere osteskiver og samfunnet kaster adskillig mindre gulost. I tråd med den miljøbevisste tidsånden vil det også være god reklame for Tine å oppfordre alle til å minimere osterestene - særlig overfor alle dem som kaster dem fremfor å bruke dem i annen matlaging.
Mvh Eivind Løvdal,
Prosjektleder, hobbykokk og miljø-/effektiviseringsentusiast.:-)
...så gjenstår det bare å se hva Tine har å si. Kanskje de har verdens beste grunn for at osten bør ligge? Oppdatering følger så snart jeg vet mer!
Oppdatering:
Svar fra Tine
TINEs oster - emballasje
Vi takker for din henvendelse på internett.
Vi setter stor pris på henvendelser fra engasjerte forbrukere. Dine
innspill angående emballasjen til ostene til TINE blir videreformidlet vår
avdeling for Forskning og Utvikling, samt Merkevaresjef i TINE
Markedskategorier. På denne måten blir ditt forslag tatt med i den videre
vurderingen av våre emballasjeløsninger. Takk for at du kontaktet oss.
Det der må jeg jaggu teste neste gang! Gulostene mine ser alltid ut som vrak når de nærmer seg slutten. Meget bra (og detaljert) brev til TINE, og ikke så bra (og detaljert) brev fra TINE, men de skal ha for at de svarte da. Håper virkelig de tar dette til etterretning - forslaget er jo en aldri så liten revolusjon på ostefronten, må jeg si!
SvarSlettNeste steg... Fjesbokgruppe
SvarSlettDen kan hete noe snappy som f.eks:
For oss som vil at Tine skal slutte sløseriet av verdifull hvitost. Skjær ost på høykant, Tine må snu embalasjen nå!